دانستنی

بهترین رست قهوه برای اسپرسو

بهترین رست قهوه برای اسپرسو

برای آماده سازی عصاره قهوه اسپرسو عالی در ابتدا باید دانه قهوه کیفیت و مرغوبیت بالایی داشته باشد. به بیان دیگر یکی از مهمترین بخش در آماده سازی اسپرسو در اختیار داشتن دانه های مرغوب است. با توجه به این امر برای آماده سازی قهوه خوب نیاز است تا بهترین رست قهوه برای اسپرسو را بدانید. اما شاید با این سوال مواجه شوید که بهترین زمان برای رست قهوه اسپرسو چه زمانی است؟

این زمان برای اسپرسو دانه های قهوه مربوط به زمانی می شود که دانه های قهوه تازه باشد. در صورت تازه بودن دانه های قهوه این اطمینان می رود که خامه قهوه اسپرسو هم بهتر شود. دانه قهوه باید به دور از نور آفتاب و همچنین نور خورشید نگهداری شود.

اهمیت شناخت بهترین رست قهوه برای اسپرسو

به طور حتم با این سوال مواجه می شوید که چرا شناخت بهترین رست قهوه برای اسپرسو اهمیت زیادی دارد؟ شناخت بهترین رست قهوه از این جهت اهمیت دارد که کیفیت قهوه اسپرسو را تحت تاثیر خود قرار می دهد. می توان این طور بیان کرد که یکی از مهمترین بخش های آماده سازی اسپرسو در واقع برشته کردن دانه های قهوه است. اما چطور بایددانه های قهوه را به بهترین حالت برشته کرد؟یکی از مهمترین مواردی که در برشته کردن دانه های قهوه اهمیت دارد در واقع انتخاب یک دستگاه با کیفیت در رست قهوه برای اسپرسو است.

البته انواع متنوعی  از دستگاه های رست قهوه وجود دارد که هر کدام دارای ظرفیت های متفاوتی هستند. البته برای خرید دستگاه باید هوشمندانه عمل کنید و از فروشگاه های معتبر آن را تهیه کنید. خرید از فروشگاه های معتبر این اطمینان را به شما می دهد که دستگاه مورد نظر از جنس و کیفیت خوبی برخوردار است. در واقع از مهمترین فاکتورهای موثر بر کیفیت اسپرسو خرید یک دستگاه اسپرسو با کیفیت است. همان طور که بیان کردیم انواع متنوعی از این دستگاه در بازار موجود است که برخی مصارف صنعتی و برخی نیز مصارف خانگی دارند.

بهترین رست قهوه

بهترین رست قهوه

انواع درجه ی رست قهوه

از آنجا که در درجه ی رنگ و رست های مختلفی قهوه ی اسپرسو آماده می شود، به همین دلیل دانه های قهوه نیز فرایندهای مختلفی را در دستگاه برشته کاری طی می کند.با توجه به این امر رنگ دانه قهوه از سبز به سمت رنگ قهوه ای تغییر پیدا می کند. البته درجه ی رست قهوه انواع متنوعی دارد که به سه دسته لایت، مدیوم و دارک تقسیم بندی می شود.

در این سه دسته قهوه لایت مناسب عصاره گیری نیست به این دلیل که طعم خام می دهد. دانه قهوه دارک نیز به دلیل اینکه طعم سوخته و تلخی که دارد برای استفاده در نوشیدنی های غلیظ مناسب نیست و اکثر افراد تمایل به نوشیدن آن ندارند.

با توجه به این امر بعد از فرایند عصاره گیری، قهوه اسپرسو باید خامه ی مناسبی را ایجاد کند.این امر موجب می شود تا از آن ترکیب شیر و قهوه آماده کنیم و بروی فنجان قهوه خود شکل های متنوعی را به وجود بیاوریم. در بین این سه دسته، بهترین رست قهوه برای اسپرسو ، قهوه با درجه ی مدیوم رست است که از آن می توانیم نوشیدنی هایی همچون لاته، موکا و کاپوچینو را تهیه کنیم.

انواع درجه ی رست قهوه

انواع درجه ی رست قهوه

چه عواملی باعث تفاوت در دانه های قهوه می شود؟

دانه های قهوه از درخت قهوه به وجود می آید که در ابتدا به صورت سبز رنگ است. در این بین عوامل مختلفی از جمله ارتفاع کشت و زیر گونه قهوه تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت و طعم آن دارد. با توجه به این عوامل مذکور هر چقدر ارتفاع کشت قهوه از سطح دریا بالاتر باشد به طور معمول شاخصه های طعمی بکار رفته در دانه قهوه نیز جذاب تر خواهد شد.

دانه های قهوه دارای سه گونه عربیکا، روبوستا و لیبریکا می باشد. گونه لیبریکا  کشت گسترده ای ندارد به این دلیل که در طول رشد دانه آفت های زیادی دانه را تهدید می کند و از طرفی هزینه های نگهداری بالایی نیز دارد.

در گونه عربیکا نیز 60 گونه متنوع وجود دارد که اغلب طعم های ترش و میوه ای دارند. کافئین گونه ی عربیکا نسبت به روبوستا کمتر است.

در گونه ی روبوستا نسبت به انواع دانه های قهوه، کافئین بیشتری وجود دارد که البته طعم آن نیز تلخ تر است. البته مزارع کمتری برای کشت این نوع قهوه در جهان اختصاص داده شده  و ارتفاع کشت آن نیز کم است.

بیشتر بخوانید: چرا قهوه ها را با هم ترکیب می کنند؟

سخن پایانی

تازه بودن دانه قهوه برای آماده سازی بهترین رست قهوه برای اسپرسو اهمیت زیادی دارد. در این بین دانه های قهوه باید در طی فرآیند برشته کاری قرار گیرد تا عصاره گیری و آسیاب شود.

البته یکی از نکات مهم  برای قهوه مناسب اسپرسو این است که حدود یک ماه باید از تاریخ رست آن گذشته باشد و البته در محیطی به دور از رطوبت و نور خورشید نیز نگهداری شود. البته انتخاب بهترین رست قهوه برای اسپرسو می تواند کاملا سلیقه ای باشد و شما در بین انواع رست قهوه می توانید هر کدام را که مایل بودید انتخاب کنید.

اما بهترین کار خرید دانه های قهوه از فروشگاه های معتبر است به این دلیل که می توانید دانه های قهوه تازه و با کیفیتی را انتخاب کنید.

سوالات متداول

1-کدام کشورها بهنترین قهوه اسپرسو را دارند؟

کشورهایی همچون ایتالیا، اتیوپی، آمریکا و کلمبیا بهترین کیفیت دانه قهوه را دارند.

2-منظور از رست قهوه چیست؟

رست قهوه بدین معنی است که دانه های سبز قهوه قبل از اینکه آسیاب شوند باید ابتدا برشته و پخته شوند. در پی این فرآیند دانه های قهوه عطر و طعم خوبی پیدا می کند.

3-کدام نوع از قهوه اسپرسو بهترین می باشد؟

به طور معمول دانه های قهوه تازه برشته و آسیاب شده  به عنوان بهترین نوع قهوه اسپرسو است که نسبت به دیگر دانه های قهوه اسیدیته کمتری دارد.

3-ویژگی های قهوه تازه رست کدام است؟

یک رست قهوه تازه خوب دارای ویژگی های همچون طعم و بوی خوب، تعادل طعم، عدم بوی سوختگی و کمترین حجم رطوبت است.

4-مهمترین فاکتورها در تهیه اسپرسو عالی چیست؟

از فاکتورهای مهم در تهیه یک فنجان اسپرسو عالی در واقع دانه های قهوه تازه، نحوه رست کردن و آسیاب کردن آن است . همه این موارد تاثیر مستقیمی در تهیه یک اسپرسو عالی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *