دانستنی

فرآوری قهوه به روش خشک یا طبیعی ( natural )

فرآوری قهوه به روش خشک

شاید دیده باشید روی هر بسته قهوه اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد دانه‌های قهوه درون بسته چگونه فرآوری شده و چه مراحلی را طی کرده است و درنهایت شما با توجه با این اطلاعات می‌دانید باید چه انتظاراتی از این قهوه داشته باشید. درواقع این اطلاعات به قدری اهمیت دارند که در قیمت و جایگاه آن دانه قهوه در بازار اثر مستقیم دارند. پس بهتر است بدانید، هرچقدر در مورد این ویژگی‌ها اطلاعات داشته باشید هم ذائقه و سلیقه تان را بهتر می‌توانید بشناسید و هم در تهیه قهوه‌ای که از آن لذت میبرید موفق تر خواهید بود. در این مقاله به روند فرآوری قهوه به روش خشک خواهیم پرداخت.

فرآوری قهوه به روش خشک چیست؟

فرآوری قهوه به روش خشک و یا طبیعی از قدمی‌ترین روش‌های فرآوری قهوه محسوب می‌شود و در مناطقی که کمبود آب وجود دارد مثل یمن یا اتیوپی بیشتر استفاده می‌شود. البته امروزه به رشد دانش قهوه و بهرمندی از طعم‌های ذاتی گونه‌های قهوه، از این فرآوری استفاده زیادی می‌شود.

در این روش گاهی میوه قهوه را پس از برداشت می‌شویند و بسته‌بندی می‌کنند و گاهی نیز این کار را انجام نمی‌دهند. سپس به صورت کلی میوه‌های قهوه را روی تخت‌های مخصوص یا روی زمین پهن می‌کنند تا در زیر نور خورشید و در هوای طبیعی منطقه خشک شوند.

مراحل فرآوری قهوه به روش خشک

فرآیند فرآوری خشک قهوه در این روش 4 مرحله دارد. این مراحل عبارتند از:

  1. غربالگری: اولین مرحله در روش خشک یا طبیعی، خارج کردن ناخالصی‌های میوه قهوه است. معمولا ناخالصی‌های سبک مثل برگ، ساقه و خاک را با جریان هوا جدا می‌کنند. در گذشته این کار را دستی انجام می‌دادند اما امروزه دستگاه‌های صنعتی این کار را بسیار ساده کرده‌اند و با دمش جریان هوا ناخالصی‌ها را جدا می‌کنند. در مرحله بعدی ناخالصی‌های سنگین مثل سنگ، سنگ‌ریزه و شن را جدامی‌کنند. البته بعضی دستگاه‌های صنعتی هر دو مرحله جدایی ناخالصی را با هم انجام می‌دهند.
  2. شناورسازی: برای جداکردن گیلاس و سنگ‌ها با میزان رطویت مختلف از این روش استفاده می‌شود.
  3. خشک کردن میوه قهوه: بعد از تمیز شدن گیلاس‌ها، آن‌ها را به مدت 10 روز الی 3 هفته زیر نور مستقیم خورشید روی تخت‌های مرتفع به طوری که ارتفاع گیلاس‌ها روی هم حداکثر 5 سانتی باشد پهن می‌کنند. در این بین کارگران قبل از خشک شدن دانه‌های خراب یا نارس را قبل از خشک شدن جدا می‌کنند.
  4. پوسته‌گیری: در این مرحله پاپ، موسیلاژ و پوست به وسیله دستگاه از دانه جدا شده و قهوه سبز با پوست نقره‌ای به دست می‌آید. برخی اوقات این پوسته را جدا کرده و بعضی اوقات می‌گذارند تا زمان برشت جدا شود.

 

مزایا و معایب فرآوری قهوه به روش خشک

هر کدام از روش‌های فرآوری قهوه مزا و معایب خاص خود را دارد. در ادامه با مزایا و معایب روش خشک یا طبیعی آشنا می‌شویم.

مزایا:

  • صرفه‌جویی در مصرف آب
  • نیاز به تجهیزات کمتر
  • بالا رفتن شیرینی و طعم‌های میوه‌ای
  • مناسب برای قهوه‌های کشت شده در ارتفاعات پایین

 

مزایا و معایب فرآوری قهوه به روش خشک

 

معایب:

  • نیاز به داشتن نیروی انسانی نسبتا زیاد و در نتیجه هزینه زیاد
  • پر ریسک‌تر بودن نسب به روش خیس
  • نیاز به فضای وسیع برای خشک‌شدن
  • سختی تشخیص دانه‌های معیوب
  • نیاز به دقت و مراقبت بالا
  • خطر بیش تخمیری

ویژگی‌های فرآوری قهوه به روش خشک

قهوه‌هایی که به این روش فرآوری می‌شوند معمولا شیرین‌تر، بادی بیشتری و اسدیته کمتری نسبت به روش شسته دارند و چنانچه دقت لازم صورت گرفته باشد، طعم‌های پیچیده‌ای را می‌شود از این دانه‌ها دریافت کرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به طور کامل با فرآوری قهوه به روش خشک آشنا شدیم. متوجه شدیم که چرا این روش از ریسک بالایی نسبت به روش شسته و هانی پروسس دارد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد و کمی به اطلاعات شما افزوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *