دانستنی

انواع قهوه براساس نژاد

انواع قهوه براساس نژاد

خیلی از افراد دوست دارند در جمع قهوه‌خوران حرفی برای گفتن داشته باشند. اگر شما هم عاشق دنیای قهوه‌ها هستید و دوست دارید تا اطلاعات کاملی درباره نژاد قهوه‌ها داشته باشید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

آشنایی با انواع قهوه براساس نژاد

قهوه به‌صورت کلی براساس نژاد به 3 نوع عربیکا، روبوستا و لیبریکا تقسیم می‌شود. هر کدام از این نژادها در مناطق مختلف کشت می‌شود. عطر، طعم و تمام ویژگی‌های این قهوه‌ها با هم متفاوت هستند. در ادامه به بررسی کامل هر یک از این نژاد قهوه‌ها می‌پردازیم.

قهوه روبوستا

معمولا درخت‌های قهوه روبوستا که ارتفاع بالاتر و همچنین مقاومت بالایی نسبت به نژاد عربیکا در مقابل آفات، کم‌آبی و خشکسالی‌های دوره‌ای دارند را در ارتفاعات تا 800 متری از سطح دریا می‌توان پیدا کرد. نژاد روبوستا به دلیل محبوبیت کمتری نسبت به عربیکا، کمتر در دنیا کاشته می‌شود. دلیل محبوبیت کمتر این نژاد کافئین بالا و به دنبال آن طعم تلخش است. معمولا افرادی که قهوه‌های سنگین مثل اسپرسو مورد پسندشان است، طرفدار قهوه روبوستا هستند.

به‌طور معمول درخت قهوه روبوستا در کشورهای هند، برزیل، اندونزی و ویتنام یافت می‌شود. دانه‌های قهوه روبوستای جاوا و اندونزی جزء بهترین دانه‌های تولیدشده در جهان هستند.

اگر به دنبال گرفتن خامه و کرما از قهوه خود هستید بهتر است از روبوستا استفاده کنید. به عنوان مثال در قهوه‌های ترک و اسپرسو که گرفتن خامه اهمیت بالایی دارد، از این قهوه استفاده می‌کنند.

قهوه عربیکا

دانه‌های قهوه نژاد عربیکا که بیشترین میزان تولید دارند و نسبت به باقی نژادها دارای قیمت بالاتر و درعین حال طعم مطلوب‌تری هستند، در ارتفاعات 800 تا 2000 متری از سطح زمین کاشته می‌شوند. به همین دلیل از این نوع نژاد به عنوان قهوه کوهی یاد می‌شود.

این نوع قهوه بومی ارتفاعات یمن، سودان و اتیوپی است اما بیشترین تولید این نوع قهوه برای کلمبیا و مکزیک است که به نسبت طعم دلپذیرتری را هم دارند. جالب است بدانید محبوب‌ترین برند قهوه عربیکا مربوط به شرکت ایلی است.

اگر بخواهیم کافئین این نوع نژاد را مورد بررسی قرار دهیم، قهوه عربیکا نسبت به روبوستا از مقدار کافئین کمتری برخورداری است، اما از طرف دیگر طعم دلنشین‌تر، قند و چربی بالاتری دارد. از قهوه عربیکا معمولا برای دم‌آوری قهوه‌های دمی مثل فرانسه استفاده می‌شود.

 

قهوه عربیکا

 

قهوه لیبریکا

این نوع نژاد قهوه که نسبت به روبوستا و عربیکا کمتر شناخته شده است، بومی آفرقای مرکزی و جنوبی است، اما اخیرا در بعضی مناطق آمریکا و آسیا نیز کشت می‌شود.

در قرن نوزدهم که درخت‌های عربیکا دچار بیماری شدند، مردم به کاشت دانه‌های لیبریکا روی آوردند تا نیاز قهوه در دنیا برطرف شود. همین مسئله باعث شده است تا فیلیپین به قطب‌ تولید قهوه لیبریکا تبدیل شود.

کافئین این نوع نژاد قهوه بین عربیکا و روبوستا می‌باشد. در مورد عطر و طعم این نوع قهوه باید گفت که پس از مرحله بو دادن قهوه لیبریکا، دانه‌های قهوه کمی بوی دودی به خود می‌گیرند. این نوع نژاد قهوه به دلیل نایاب بودن قیمت بالایی دارد اما طعمش از عربیکا به مراتب پایین‌تر است.

انواع قهوه بر اساس طرز تهیه

برخی افراد انواع قهوه را با انواع نژاد قهوه اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند منظور از نژاد، قهوه اسپرسو، ترک، فرانسه و … است. اما تمامی قهوه‌هایی که در کافه‌ها میل می‌کنید یا از نژاد روبوستا است یا عربیکا و یا ترکیبی از این دو. در این قسمت قصد داریم تا شما را با انواع قهوه بر اساس طرز تهیه آشنا کنیم.

قهوه اسپرسو

اکثر نوشیدنی‌هایی که در کافه‌ها سرو می‌شوند بر پایه اسپرسو است. اما هرکسی نمی‌تواند یک شات اسپرسوی تلخ بنوشد. اسپرسو یک نوشیدنی است که اولین‌بار ایتالیایی‌ها آن را ابداع کردند. برای تهیه یک اسپرسو مقدار کمی آب داغ از دانه‌های آسیاب شده در دستگاه اسپرسو می‌گذرند.

شاید فکر کنید کار بسیار ساده‌ای است اما پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه یک قهوه تلخ و خالص (اسپرسو) از دستگاه اسپرسو تمام اتوماتیک استفاده کنید. تفاوتی ندارد که از دستگاه اسپرسو کارکرده یا نو استفاده می‌کنید.

 

قهوه اسپرسو

 

انتخاب نوع نژاد قهوه کاملا بستگی به سلیقه شما دارد. پس از ریختن قهوه آسیاب شده (احتمالا دستگاه‌های تمام اتوماتیک آسیاب‌کننده دارند)، لازم است فشار دستگاه را روی حالت مدنظر تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که قهوه پودرشده باید ذراتی مانند نمک داشته باشند و پس از اضافه‌شدن آب حالت توده‌ای شکل پیدا کنند.

به عنوان نکته آخر اگر قهوه‌خور حرفه‌ای نیستید، از ابتدا به سراغ اسپرسو نروید. ابتدا می‌توانید با نوشیدن قهوه‌هایی که کمی شیرین‌تر هستند مثل لاته، موکا و آمریکانو سلیقه قهوه خود را پیدا کنید. معمولا این قهوه‌ها با یک شات آب جوش، شیر و یا خامه سرو می‌شوند و از تلخی ملایم‌تری برخوردار هستند.

قهوه ترک

قهوه ترک از سری قهوه‌هایی است که طعم و نحوه سرو متفاوتی دارد. برای تهیه این نوع قهوه، از قهوه‌جوش‌های مسی کوچک استفاده می‌شود. پودر قهوه ترک لطافتی شبیه آرد دارد.

برای تهیه یک فنجان قهوه ترک یک قاشق مرباخوری قهوه و یک فنجان آب سرد را داخل قهوه‌جوش بریزید و روی گاز با حرارت ملایم بگذارید. زمانی که دورتادور قهوه شروع به کف کردن کرد قهوه‌جوش را از حرارت بردارید.

قهوه ترک تنها قهوه‌ای می‌باشد که صاف نمی‌شود و حالت شنی دارد. بهتر است کمی صبر کنید تا قهوه کمی ته نشین شود و بعد میل کنید. همچنین اگر قبل از نوشیدن این نوع قهوه یک فنجان آب بنوشید طعم قهوه را بهتر حس خواهید کرد.

قهوه فرانسه

اگر برای تهیه قهوه از فرنچ‌پرس یا دستگاه قهوه‌ساز قطره‌ای استفاده کنید، در ایران به قهوه تهیه شده قهوه فرانسه می‌گویند. درجه رست این نوع قهوه در نوع دارک قرار می‌گیرد. درجه آسیاب قهوه هم به سلیقه شما برمی‌گردد. در این مدل قهوه‌ها که با روش همجواری آب و قهوه دم‌ می‌کشند، هر چه دانه‌ها بیشتر آسیاب شوند، قهوه به دست آمده غلیظ‌تر خواهد شد.

قهوه عربی

این نوع قهوه معمولا در کشورهای عربی و جنوب ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. قهوه عربی دو ویژگی منحصر به فرد دارد. اول اینکه قهوه عربی را در ظرفی به اسم دله دم می‌کنند و دومین ویژگی آن استفاده از ادویه‌های مخصوص در آن است.

نکته مهم اینکه نباید بگذارید این قهوه به جوش آید و به هیچ وجه نباید آن را به هم بزنید. معمولا این قهوه را بدون هیچ شیرین‌کننده‌ای مصرف می‌کنند و به‌دلیل میزان کافئین بالای آن ممکن است باعث بروز حساسیت در برخی افراد شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع قهوه براساس نژاد آشنا کنیم. در مرحله بعدی شما را با انواع قهوه‌های معروف و پرکاربرد بر اساس طرز تهیه آشنا کردیم و روش تهیه هرکدام را به طور خلاصه بیان کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *